Gisteren verscheen er een plaatje in de media van het aankomende Suske en Wiske-album ‘Mami Wata’. Er werd blijkbaar nogal wat ophef verwacht vanwege het feit dat er voor het eerst blote borsten te zien zouden zijn in een Suske en Wiske album. De ophef hierover bleef nagenoeg uit. Er stond namelijk een veel problematischer figuur in het plaatje, namelijk een ‘Afrikaanse’ man met enorme lippen, alsof deze zo van een gorilla op zijn gezicht waren geplakt.

suske-en-wiske-mami-wata
Niet de blote borsten, maar de lippen zijn het probleem in deze tekening

Ik ben een groot stripliefhebber, en ook van de oudere albums van Suske en Wiske. Ik weet nog hoe ik als klein ventje weer naar de boekhandel liep als ik genoeg geld had gespaard, om een Suske en Wiske-album te gaan kopen. Al meer dan 35 jaar, en nog steeds koop ik de nieuwe albums, al is het nu meer om de verzameling compleet te houden. Sinds het vertrek van Paul Geerts bij Studio Vandersteen is de kwaliteit ernstig achteruit gegaan. Als ik dan dergelijke plaatjes tegenkom, in nota bene album 340, dan vraag ik me wel af hoe dit in godsnaam mogelijk is. Is er dan niemand binnen die studio die opmerkt: “Hé, wat moet dit voorstellen, is dit een aap of een mens? Dit kan echt niet hoor!”

Stripfiguren zijn karikaturen, dus neem het met een korreltje zout, lach erom en loop weer verder.

Het is humoristisch bedoeld, natuurlijk weet iedereen dat Afrikanen er niet echt zo uit zien, maak je niet zo druk

Een aantal reacties die ik hoor om racisme in stripverhalen te rechtvaardigen. Strips worden tegenwoordig voornamelijk gelezen door mannen met middelbare leeftijd, maar de doelgroep die ook veel strips leest, en vooral Suske en Wiske: Kinderen. Ik vind het een hele slechte zaak als kinderen dergelijke stereotypen voorgeschoteld krijgen en daardoor een bepaald beeld vormen over mensen van kleur. Als je kinderen dit leert zullen ze écht gaan denken dat dit een juiste weergave is. Het bewijs hiervoor levert Pierre Boschmans.

Racisme in strips – Nederland- mijn vader landt 2017-6-26 15-15-27

Hieronder volgen enkele voorbeelden van racisme in stripverhalen

portoliovogels_1225735427.jpg
In “Vogels der Goden” (1997) laat Lambik zich eens lekker vertroetelen door een aantal lokale dames met grote lippen, rieten rokjes en…hé blote borsten!?
BLQKKW3CQAAjQkT
Hoewel tante Sidonie een vrouw is met het hart op de goede plek, had zij in 1948 ook nog zo haar vooroordelen. Kijk ook weer de enorm grote lippen, die zo’n beetje zijn halve gezicht vullen, en een bot in zijn haar.

 

racisme-in-strips_quj3
Lambiek is nooit erg subtiel geweest, maar in de jaren ’40 was hij nog openlijk racistisch
Nozizwe Dube op Twitter- -Ik kan nog steeds niet geloven dat iemand het oké vindt om een zwarte man op die manier af te beelden in strips voor kinderen- Walgelijk- https---t-co-RF1Wd4xR9X- 2017-6-26 14-47-19.png
Niet dat het in de jaren ’80 nou veel beter was
Sjimmie.jpg
Sjimmie zag Sjors ooit duidelijk als zijn meerdere. Zie ook de gouden oorbellen en enorme lippen, die zijn halve gezicht vullen. Nog een mutsje erbij en je hebt…Zwarte Piet!
1887.w1045.0.c142627.png
Over Zwarte Piet gesproken, Sjimmie maakte de link naar Zwarte Piet gewoon zelf. Tsja, als Sjimmie er geen probleem van maakt…
kuifje-in-congo
En dan hebben we natuurlijk Kuifje, die naast dierenbeul ook nog een racist was. Hij vond de Congolezen maar luie donders. En vooral heel dom ook.
Firefox_Screenshot_2017-06-26T10-35-47.462Z.png
Ook in Nero komen Afrikanen voor met enorme lippen, in het bijzijn van bananen, en meestal zijn ze te dom om iets te begrijpen. Dit komt uit een album dat in 2012 nog is uitgegeven

 

titanix
In Asterix is de domste piraat er één met een spraakgebrek. Dat moet ook wel met zulke lippen

 

Twitter - Meldingen 2017-6-27 08-46-10.png
Ooit was dit verantwoord voorleesmateriaal voor kinderen.